Vezesd az Életed
  • KEZDŐLAP
  • SZOLGÁLTATÁSOK
    • Pszichológus
    • Coaching >
      • Cikkeink
      • COACHINGRÓL
    • SZEXOLÓGIA >
      • Írásaink
    • Wingwave Coaching >
      • A Wing Wave előnyei >
        • Alkalmazások
    • Relaxáció és Jóga >
      • Meditáció Cikkek
  • KAPCSOLAT
    • Programok
    • Csapat
    • Galéria
    • Akciók
    • üzleti poitika és nyilatkozatok
  • ONLINE PSZICHOLÓGUS
    • Érdekes Témáink
  • ENGLISH
    • Psychologist Online
    • Wingwave Coaching in Budapest

érdekességek
​ a pszichológia világából

FOMO (kimaradástól való félelem) és a generációk

14/8/2024

0 Comments

 
Picture
A FOMO, vagyis a "Fear of missing out" (kimaradástól való félelem) egy viszonylag új pszichológiai jelenség, amely az elmúlt évtizedekben vált különösen relevánssá a közösségi média és az okostelefonok elterjedésével. A FOMO alapvetően arra utal, hogy az emberek szorongást és stresszt éreznek amiatt, hogy kimaradnak bizonyos élményekből, eseményekből vagy lehetőségekből, amelyekben mások részt vesznek. Bár a FOMO minden generációban jelen lehet, az, ahogyan megnyilvánul, és a rá adott válaszok jelentősen eltérhetnek a különböző korosztályok között.
Idősebb korosztály (1946–1964)Az idősebb korosztály  fiatalkorában nem találkozott a közösségi média és a digitális világ hatásaival. Számukra a FOMO leginkább az élet nagyobb mérföldköveivel kapcsolatos – például karrierlehetőségek, utazások, családi események. A közösségi médiát később kezdték használni, ezért számukra a FOMO kevésbé kapcsolódik a mindennapi digitális élethez. Mégis, ahogy egyre többen használnak Facebookot, Instagramot, és másfajta platformokat, egyre inkább tapasztalják, hogy kimaradnak bizonyos társadalmi és családi eseményekből, amelyekről korábban talán nem is értesültek volna.
X Generáció (1965–1980)Az X generáció egyfajta átmenetet képez a digitális és az analóg világ között. Fiatalkorukban még nem volt jelen a közösségi média, de felnőttkorukra már részévé vált az életüknek. Az ő esetükben a FOMO gyakran összefügg a karrierrel, a családdal és az anyagi javakkal. Az X generáció tagjai hajlamosak lehetnek m összehasonlítani saját életüket másokéval, különösen a közösségi médián látott posztok alapján. A FOMO számukra gyakran az élet közepére, az úgynevezett "középúti válság" körüli időszakra esik, amikor úgy érzik, hogy lemaradtak bizonyos lehetőségekről vagy nem teljesítettek annyira jól, mint mások.
Y Generáció (1981–1996)Az Y generáció, más néven millenniumiak, az első olyan korosztály, amely igazán felnőtt a digitális világban. Számukra a FOMO szerves része lehet a mindennapoknak. A közösségi média hatása alatt állva gyakran érzik úgy, hogy lemaradnak eseményekről, utazásokról vagy egyszerűen csak a "tökéletes" életmódról, amelyet mások látszólag élnek. Az Y generáció tagjai hajlamosak túlterhelni magukat a társadalmi elvárásoknak való megfelelés iránti vágy miatt, amit a közösségi médiában látottak tovább erősítenek. Az állandó összehasonlítás és a félelem, hogy lemaradnak valamiről, jelentős stresszforrássá válhat.
Z Generáció (1997–2012)A Z generáció az első teljesen digitális generáció, akik már okostelefonokkal és közösségi médiával nőttek fel. Számukra a FOMO szinte állandó jelenlét, mivel a közösségi média folyamatos értesítései és a több platformon is zajló online aktivitás hatására állandóan szem előtt van, hogy mi történik a világban. A Z generáció tagjai számára a FOMO nemcsak társasági eseményekkel kapcsolatos, hanem a legújabb trendek, technológiai újdonságok és mémek esetében is jelentkezik. Ez a folyamatos késztetés, hogy naprakészek maradjanak, komoly pszichológiai nyomást gyakorolhat rájuk, ami szorongáshoz és mentális kimerültséghez vezethet.
Alfa generáció (2013–)Az Alfa generáció, amely most van gyermekkorában, valószínűleg még erősebben lesz kitéve a FOMO hatásainak, ahogy növekednek. A digitális technológia még inkább beépül majd az életükbe, és a közösségi média hatásai már gyerekkoruktól kezdve jelen lesznek.

A FOMO, bár minden generációban jelen van, különböző formában és intenzitással jelentkezhet az életkori sajátosságoknak és a technológiai környezetnek megfelelően. Míg az idősebbek számára ez inkább a nagy életdöntésekkel kapcsolatos, addig a Z generáció számára a mindennapok része. Ahogy a technológia és a közösségi média tovább fejlődik, a FOMO hatása valószínűleg egyre nagyobb lesz, különösen a fiatalabb generációkban, ami új kihívásokat jelenthet a mentális egészség szempontjából.
0 Comments



Leave a Reply.

    segítünk

    ​Pszichológus
    Coach
    ​Szexológus
    Wingwave Coach
    Jóga oktató

    RSS Feed

    időpontot szeretnék
Szolgáltatások
  Önismeret - Önértékelés - Online Pszichológus - Stressz  - Szorongás - Gyász 

 Vezesd az Életed © 2019- 2024 Minden jog fenntartva.

Impresszum      [email protected]
Adatkezelési Tájékoztató
+36 30 443 8065

​

Pszichológus  Online​ Szexológus   Wingwave Coaching  Relaxáció   Psychologist   Life Coaching   Budapest
  • KEZDŐLAP
  • SZOLGÁLTATÁSOK
    • Pszichológus
    • Coaching >
      • Cikkeink
      • COACHINGRÓL
    • SZEXOLÓGIA >
      • Írásaink
    • Wingwave Coaching >
      • A Wing Wave előnyei >
        • Alkalmazások
    • Relaxáció és Jóga >
      • Meditáció Cikkek
  • KAPCSOLAT
    • Programok
    • Csapat
    • Galéria
    • Akciók
    • üzleti poitika és nyilatkozatok
  • ONLINE PSZICHOLÓGUS
    • Érdekes Témáink
  • ENGLISH
    • Psychologist Online
    • Wingwave Coaching in Budapest