A coaching az utóbbi időben nagy iramban tört be a köztudatba. Ha a coaching szót halljuk, legtöbbünknek nagyvállalatok, trénerek, vezetőkkel dolgozó szakemberek jutnak az eszünkbe. Ez teljesen természetes, hisz a coaching a szervezeti kultúrában a vezetést támogató módszerként tett szert népszerűségre. Ha viszont a coaching folyamat központi gondolatát szeretnénk megérteni, akkor érdemes egy kicsit kutakodni a kifejezés világában, illetve, hogy az egyes szakemberek és szervezetek miként fogalmazzák meg a coaching lényegét. Kezdjük a kifejezéssel. Tudtátok, hogy a coach kifejezés magyar eredetű? A kifejezés a eredetileg Kocshoz, egy Komárom-Esztergom megyei faluhoz köthető, ahol kifejlesztették a lovaskocsi egy korszerűbb formáját a XV. században. A szó Európa-szerte elterjedt, és francia (coche), illetve német (kutsche) közvetítéssel került az angol nyelvbe.
Az angol nyelvben a coaching a XIX. században nyerte el mai értelmét, méghozzá egy egyetemi szlengnek köszönhetően. Eszerint a diákot a vizsgán az oktató "átfuvarozza", átvezeti a vizsgán, mintha a diák egy kocsiban ülne. Innen ered az, hogy az angolban az edzőket coach-nak hívják. Itt már elég közel járunk, hogy mit is takarhat a coaching folyamata. Hogy átfogóbb képet kapjunk, nézzünk meg egy-két coaching meghatározást. Először a nézzük a Nemzeközi Coach Szövetség (ICF) meghatározását. Az ő megfogalmazásukban a coaching egy partneri kapcsolat coach és kliense közt; egy olyan gondolat-indító, kreatív folyamat, mely a klienst a személyes és szakmai lehetőségeinek maximalizálására inspirálja. Nézzünk egy-két gyakorlatiasabb leírást, mely a coach tevékénységével jellemzi a coachingot.
Szűr Andrea pszichológus-coach Comments are closed.
|